Lite historia

Min farfars far startade en gång ett företag för att tillverka res(e?)effekter, alltså väskor och sånt, i skinn. Senare tog min farfar över företaget och lade även till produktion för Hasselblad's kameraväskor och objektivfodral. Min pappa har också jobbat där till och från i sin ungdom, och startade sen sitt eget företag där han fortsatte. När jag var ett vårtsvinsbarn flyttade vi ut till Hyssna, och pappa hade från början delar av verkstan i källaren på huset. Sen växte han ur källaren och flyttade in i Hyssnas gamla lanthandel.



Dörren som står öppen på framsidan är ingången, och dörren till höger i bild är in till lagret, lastbryggan fick inte plats på bilden. Här har jag delvis vuxit upp, jag och broren fick hänga jättemycket här när vi var små. Vi lekte bland allt läder på lagret, klippte och limmade dockhus i papp, flätade remmar och lekte med cowboyhuset pappa hade där. När vi var lite större fick vi hjälpa till att göra kameraremmar, vi pluttade i nitar, stansade ut remändarna, tryckte på dom och hjälpte till att packa ihop dom. Nu när jag är stor har jag fått sköta hela tillverkningen ibland.

Förr i tiden när man var och handlade i den lilla lanthandeln var man tvungen att binda fast sin häst.
gissa om jag har snurrat många varv runt den här stången?



Jag hade riktigt mysigt med pappa igår, även om det är lite sorgligt att packa ihop.
Innan jag och pappa städade hämtade jag kidsen hos dagmamman. Vi hade picknick i trädgården framför huset och åt glass och bullar. Sen hoppade barnen på grannens studsmatta, och det är helt sjukt vad elektriska de blev :)


Jag tycker så himla mycket om dom, tänk att barn kan bli så fantastiska trots att dom är släkt med mig ;)
Jag förklarade gångertabellen för stora lillasyrran igår, och hon hängde faktiskt med. Vi ska träna mer nästa gång!




Kommentarer
Postat av: Strumpstickan

Härligt hus, men vad är ett vårtsvinsbarn?

2008-05-09 @ 09:06:27
URL: http://intestickbloggen.blogspot.com
Postat av: språkpolisen

det gläder mig att du tvekade ;o))

res effekter heter det, fast då som du skrev, i ett ord



pap

2008-05-09 @ 10:22:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0