SinterKlaas har kommit till stan!

Jag trodde aldrig det skulle hända att Sinter Klaas kom till Göteborg innan han kom till Holland. Men, igår kom han till de holländska barnen i Folkets Hus i Backa.

Stora lillasyrran väntade på honom tålmodigt och åt snällt lite godis och målade innan den store mannen kom.

image69

Lilla lillasyrran hade tagit på sig sin Piet- hatt ( en Piet är Sinter Klaas's medhjälpare, han är alldeles svart och har röd mun. När han är en färdig Piet får han en fjäder i sin hatt).
image70

Här visar lilla lillasyster storebror (min bror också) vilken fin Playmobilglassbar hon fick av Sinter Klaas.

image68

De hade ordnat jättefint för oss, vi fick massa godsaker från landet i söder och det sjöngs massa julvisor som jag bara förstod när de sjöng om tomten (SinterKlaas) eller en häst (paard tror jag det stavas). Jag är kass på holländska :)

Grejen med vår familj är att det är ordnat så fantastiskt att pappas fru (elaka styvmor) är från Holland, så bägge småsystrarna pratar och förstår, och jag och broren har fått en familj till, fast de flesta av dom bor långt bort.

Detta har gjort att förutom familjen har vi fått flera nya roliga traditioner.

Vi firar julafton två gånger (plus SinterKlaas den 6e december), för vi firar julafton som vanligt och sen firar vi julafton en gång till på juldagen med kidsen.
Vi gratulerar varandras familjer också när nån fyller år. Det är roligt.
När barnen fyller år får de en fin papperskrona med siffror på.
De äter massa goda kakor och sånt i Holland som familjen där köper med sig till familjen här.
Det finns hur mycket god mat som helst. Holländska köttbullar är kanoners, Roekwurst är sjukt gott, skall dock serveras med grönt potatismos och skysås. och sen får vi inte glömma Nasi Gorengmixen. Mums!!!

Så här ser SinterKlaas och Pietarna ut:

image74
bilden är från Supersint.nl

Kommentarer
Postat av: Monica Hansen

Oj så mycket julfirande!

Jo, jag har smakat mat från nordafrika, det är gott och starkt med berbere och rödpeppar och chili och mums! Det finns kryddor och Teffmjöl bl.a på Indian Food House vid backaplan och mycket annan afrikansk mat:)

2007-12-03 @ 18:21:46
URL: http://intestickbloggen.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0