Telefonen intankad i datorn!



Jag har köpt min obligatoriska kopryl! Ett par äkta holländska trätofflor, fast mina är kanske i fleece istället:)



I förrgår var vi vid Neeltje Jan's och tittade på dammsystemet och lärde oss om vad som hände -53. Här är en av sälarna, jag har för mig han heter Otto.


Igår var vi och tittade på ringspelen. De rider på helt enorma belgiska bryggarhästar, har en kort lans i handen med vilken de ska fånga en ring som hänger på ett snöre. De största ringarna är 4 cm breda. Så häftigt. Om man inte gillar stora rumpor efter att ha sett de hästarna är man knäpp :)



Stranden 400 meter från där vi bor är inte heller helt fel. Vi ska glassa där imorgon har vi tänkt, nu när det fina vädret har åkt från Sverige och hit.



Amsterdam är en otroligt vacker stad! Opa har tagit oss på den stora rundturen, och det har varit såå roligt! Först en promenad från parkeringen vid operahuset till Anne Frank's museum. Det känns så overkligt att gå runt i rummen där hon var inlåst så länge. Jag fick stora ståpälsen flera gånger. Ska nog köpa boken en gång till, har inte läst den på flera år nu.

Sen promenixade vi bort till kanalen (med ett stopp för en öl på vägen såklart) där vi tog en kanalbåt och åkte på turistrunda i Amsterdams kanalsystem. Jag skulle lätt kunna tänka mig att bo på en kanalbåt, det är hur coolt som helst. Tänk att äta frukost på din lilla veranda. Om man tänker bort att man är mitt i stan och alla turisterna mindre än två meter bort låter det som en fantastisk idé!

När vi åkt färdigt båten var vi så törstiga att vi stannade och drack öl igen. Sen var det dags att turista i Red Light District. Vi passerade horder av fnittriga asiater och storögda amerikaner. Jag måste säga att det känns lite udda att gå på en gata med mängder av glasdörrar med helt otroligt lättklädda, dansande kvinnor innanför. Allt såklart varvat med coffeshops och butiker där du kunde köpa din alldeles egen "disco rabbit". Efter den pärsen var det dags för pommes med majonnäs och en öl till :)

Så har vi gått på lite shoppinggator, och jag var ju bara tvungen att köpa mina nya Crocs i Crocs store! Årets modell är limegröna, och det var ganska stor skillnad på mina gamla uttrampade och de nya.

När vi kom hem efter en lång dag hade ängel-oma tomatsoppan färdig, och efter det russinpannkakor med sirap, råsocker eller björnbärsmarmelad till. Jag tror beach 2008 är kört med all god mat vi får här.

Igår var vi ute och åt middag med elaka styvmors tante (faster). Vilken härlig människa hon är!


Kommentarer
Postat av: Annela

Wow, sicka söta tofflor!!

2008-06-08 @ 23:23:25
URL: http://www.annelas.blogspot.com
Postat av: Monica Hansen

Rädda Otto?

2008-06-09 @ 07:26:47
URL: http://gingerbeerblog.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0