Askonsdagen

Enligt svensk folktro är det idag askonsdagen. Men se, vi har fel! Enligt kyrkan inföll i år askonsdagen den 6e februari, 40 dagar före påsk. I kyrkan kan man få ett kors av aska i pannan av prästen för att påminna oss om att vi är komna av stoft och skall stoft åter bliva.

Idag är det enligt kyrkan istället dymmelonsdagen, då inleds påskfriden. Ordet kommer ifrån att kläpparna i kyrkklockan, som vanligtvis är av metall, ersattes av dito i trä för att dämpa ljudet och markera att långfredagen snart skulle komma. Det måste varit deppigt värre denna veckan i ett äldre Sverige.

Imorgon däremot är det skärtorsdag. Jag har en känsla av att jag nog kommer vara den enda med fräknar på kinderna på mitt jobb! Grabbarna är lite för coola för sånt :)

Skärtorsdagen firar vi för att Jesus instiftade nattvarden (det där med sista måltiden och så)
Namnet kommer från, jag citerar:  "Namnet kommer av "skära" som förr betydde "rena", vilket syftar på att Jesus tvättade lärjungarnas fötter före deras sista måltid" (www.wikipedia.se) Tvätta fötterna oftare borde många människor.

Och så har vi ju det där med blåkulla på skärtorsdagen, jag citerar Wikipedia igen:
"Dagens häxor associerar även färden med rening, i så motto att den eld som erbjuds i Blåkulla kan befria dem från den klåda, som vissa kvalster med "skärtor" likljudande benämning orsakar."

Man kan kanske utgå från att häxorna levde smått promiskuöst?

Slut på påsklektionen för idag!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0