Hello Africa!

Idag bestämde jag mig för att provköra min nya köksmaskin jag fick av prinsen, så jag satte en injeerasmet. Det var nog den bästa smeten jag gjort hittills. På 50 gram jäst blev det kanske 20 injeerasar. Jag gör smeten med vetemjöl, rågsikt och havregryn, fast havregrynen kör jag i mixern så de blir som grovt mjöl.



Och så gjorde jag den grymmaste bönröran! Bättre än  bästa hummus och äkta vegan! Det är förresten injeera också.
Två burkar stora vita bönor, skölj och mixa till mos med stavmixer. saltade ganska mycket, starkt paprikapulver, torkad chili från kvarn, vitlökspulver och mammas äkta habanerosås, gosa ner en skvätt olivolja så det blir lagom krämigt.

     

Sen gjorde jag kycklingröra med lök, tomater, kyckling, tomatpuré, koriander, paprikapulver, mera habanerosås, några korn kardemumma och grönpeppar, pyttelite curry i gheen innan jag steker kycklingen, och så häller jag på lite vatten, och sen reder jag av det hela med lite maizena eftersom jag gillar när det är lite såsigt. Starkt så man får hår på ryggen, men det blev vansinnigt gott till slut. Jag och prinsen spricker snart!





Kommentarer
Postat av: Bland garnnystan och sytråd

Enjirasmet!!! Var i Etiopien för ett pr år sedan och åt enjera ett antal gånger. Ha

Postat av: Bland garnnystan och sytråd

Vet inte vad som hände. Min kommentar for iväg utan att det var meningen, inte var den färdigskriven eller rättstavad heller. Har varit i Etiopien och ätit enjeera med olika fyllningar. Har aldrig hittat något bra recept på bröd eller fyllning. Snälla har du lust att dela med dig? Vore isåfall jättetacksam.

Hälsningar Monica


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0